Er du en nærværende leder?

Når du er nærværende, ser du tingene klart og tydeligt og træffer de bedst mulige beslutninger.

Nærvær styrker din evne til at være balanceret og centreret og dermed i stand til at håndtere dagens udsving, pludselig skift og udfordringer.

Nærværet giver dig netop det overskud og overblik som leder, der gør, at du holder hovedet koldt og dermed ikke skal spilde tiden med at håndtere misforståelser og kriser eller rydde og efter fejlbeslutninger.

Endelig vil du med dit nærvær tiltrække netop de medlemmer af dit team, som kan skabe den succes du ønsker dig.

Nærvær opstår når du er i bevægelse

Nærvær er på mange måder er overforbrugt begreb og ofte anvendt på en måde, der ikke gavner dit lederskab.

Nærvær handler fx ikke om at sidde på en sten og meditere i en hule i Himalaya, og nærvær handler heller ikke om, at finde ro og stilhed og slukke for sine tanker. Nærvær er en aktiv tilstand, hvor du som ofte er i bevægelse, og dermed i dyb resonans med tingene omkring dig.

Hvis du har det sorte bælte i aikido, har du i din træning haft brug for en masse nærvær til at læse dine træningskampe korrekt, genfinde balancen, når du kom ud af balance, læse modstanderens energi eller intention og udvise både styrke og smidighed. Det kan meget muligt være, at du har brug for stille stunder i dit eget selskab for at få en fornemmelse af nærvær, men i praksis er nærvær en aktiv tilstand, der hele tiden skifter mellem balance og ubalance.

Når du træner nærvær, så handler det heller ikke om at blive fri for fx dine tanker eller følelser. Med nærvær er du sammen med tankerne og følelserne, men uden at identificere dig med tankerne eller følelserne. Hvis du som leder identificerer dig med dine tanker eller følelser, så fortolker du situationen frem for at se på fakta.

Vi er ikke altid bevidst om vores blindspots

Nogle af de klassiske fortolkninger er at tro, at andre tænker noget om dig og dit lederskab. Det kan være, at du fortolker et ansigtsudtryk eller en lyd som værende et udtryk for glæde, tilfredshed, mishag eller frustration. Du kan fortolke markedet på en bestemt måde baseret på din mavefornemmelse, men ved en nærmere undersøgelse vil du opdage, at fakta siger noget helt andet end din mavefornemmelse.

Studier af lederes fejlbeslutninger viser en tendens til at fortolke situationen frem for at søge efter fakta.

I bogen ”Blind Spots : Why We Fail to Do What’s Right and What to Do about It” af bl.a. Ann Tenbrunsel er der en god oversigt over de typiske områder, hvor vi som lederen laver beslutningsfejl.

Vi træffer ofte beslutninger på det forkerte grundlag

Der findes en række veldokumenterede faldgruber, som vi ledere falder i, når vi skal træffe væsentlige beslutninger.

Jeg har haft den fornøjelse at have Ann Tenbrunsel som underviser, og vi gennemgik en case, hvor vi fik rigeligt med data til at træffe en beslutning om, hvorvidt vores helt nye racerbil med t unik teknologi skulle deltage i et løb eller ej.

Vi var kun to ud af et hold på 40 erhvervsledere fra hele verden, der ikke ville deltage i løbet, men ingen af os kunne forklare hvorfor. Det var ren mavefornemmelse, men lidt afhængig af, hvordan man læste de data, vi havde til rådighed, så kunne det falde til begge sider, så hvorfor tage chancen!

Resten af holdet havde besluttet at deltage og dermed tage chancen. Flere af argumenterne for at køre var, at det jo var en del af spillereglerne inden for motorsport, at man tager en chance!

På et tidspunkt forklarer Ann, at vi havde siddet med netop de forudsætninger som holdet hos NASA havde dengang de besluttede at sende x ud i rummet. Ulykkeligvis gik der noget galt og flere astronauter mistede livet den dag. Men ulykken kunne være undgået, hvis beslutningstagerne havde valgt at søge efter flere data, end de aktuelt havde til rådighed.

På det tidspunkt tager Ann en kasse op med papirer, der hører til øvelsen, som vi kunne have fået udleveret – hvis vi altså havde spurgt efter dem. Ved en gennemgang af de yderligere data, var det oplagt for os alle, at bilen ikke skulle deltage i løbet på grund af en række periodiske fejl.

Når vi som ledere mangler nærvær til fx at spørge efter flere data frem for blot at træffe beslutninger på vores fortolkningerne af situationen, så er der en tendens til, at vi begår fejl.

Nærvær hjælper dig til at genfinde balancen

Det er i pressede situationer, at vores nærvær forsvinder og netop i disse situationer tolker vi ofte forkert.

Hvis vi befinder os i pressede situationer og dermed kan have en tendens til at miste vores nærvær, vil de fleste af os kunne finde på at sige ting til andre mennesker, der ikke ligefrem styrker relationen. Det kan være vredes-udtryk, beskyldninger eller et udtryk for frustration eller irritation.

Det er der oftest ikke noget galt med, men hvis man ikke har nærværet til efterfølgende at gå tilbage for at genoprettet relationen eller sikre sig, at man kan tale sammen igen bagefter, så har det manglende nærvær nedsat muligheden for et kreativt og udbytterigt samarbejde med vedkommende. Her kommer identifikationen med tankene og følelserne ind i billedet, idet man som leder kan have den følelse, at man var berettiget til at skælde ud, og at det var passende at ”flå selvværdet ud” af et andet menneske.

Det er korrekt, at mens man er i sine følelser vold og dermed ikke nærværende, så kan man have ideen om (en fortolkning), at det er ok, at skælde ud. Men nærværet hjælper med at komme tilbage i balance og genoprettet relationerne.

Træn dit nærvær på fartenFå succes med at træne nærvær mens du er aktiv

Ledere, der har succes med at træne sit nærvær, begynder ofte med at træne nærværet, mens de er i bevægelse. Det kan være på en cykeltur eller vandretur, eller mens man fisker.

Nærvær trænes som regel ikke i starten under ekstremt pres eller i forbindelse med udmattelse eller hård træning. I starten fokuserer træningen på at have kontakt til vejrtrækningen, kropsfornemmelse samt holde sin krop balanceret, stærk og smidig.

Jeg har selv oplevet at vandreture kan bygge en særlig form for nærvær, hvis terrænet er en smule udfordrende, så det kræver, at man holder øje med, hvor man går. Hvis jeg så sætter tempoet lidt ned, og samtidig forsøger at tage indtrykkene ind omkring mig (uden dermed at snuble), så har jeg brug for et ekstraordinært nærvær.

Det kan godt være, at turen tager lidt længere tid at gå, men jeg får så meget mere med fra turen og bemærker ting, som jeg ville være gået forbi, hvis jeg ikke var nærværende.

Undgå fejl – blive bevidst om dine fortolkninger

Opdag dine fortolkninger og identificeringen og du vil begå færre fejl

Når man har fået en fornemmelse for sin vejrtrækning, evnen til at lande i sin krop og en fornemmelse for at læse eller bemærke sine omgivelser, så kan man tage det næste skridt i sin nærværstræning, der handler om at bemærke sine tanker og følelser og være så opmærksom, at man efterfølgende kan undersøge, om man fortolker eller har adgang til fakta.

Denne del er vanskeligere, idet man hele tiden skal tage stilling til om den fortolkning man trods alt har, om den ikke er god nok!

Det er jo det de fleste ledere træffer deres beslutninger på alligevel, så hvorfor ikke bare acceptere sine fortolkninger. Men nærværstræningen handler om at opdage, om man fortolker og dermed også identificerer sig med sin fortolkninger.

Når du opdager dine fortolkninger og identificeringer, vil du blive bedre til at undgå fejlbeslutninger samt at sabotere arbejdsrelationer, der i virkeligheden kunne hjælpe dig med at komme endnu mere konstruktivt i mål med dine opgaver. Og dit arbejde som leder med at øge dit nærvær vil også gavne dine øvrige relationer, især på privaten og i dine fritidsrelationer.

Relaterede artikler