Sådan styrker du teamets brand

Hvad er et team-brand og hvorfor kan det være nyttigt at arbejde med teamets brand?

Alle brands har et løfte, som enten er reelt eller et ønskeligt løfte, som ejeren af brandet ønsker, at vi skal købe ind på.

  • Coca Cola ønsker at købe ind på ideen om, at julen bliver mere hyggeligt, hvis vi drikker Coca Cola.
  • Volvo ønsker, at vi føler os mere sikre ved at købe en bil fra Volvo
  • LEGO ønsker, at vi køber ind på ideen om, at fædre vil knytte tættere bånd med deres drengebarn, hvis de bygger med klodser sammen.

Et brand bygges af fortællinger

Dit nuværende team har allerede et brand, hvor omgivelserne har klare forventninger til, hvad dit team leverer, hvordan teamet leverer og til hvilken kvalitet.

Det kan være, at dit team er kendt for at levere til tiden, også selvom det kræver, at I arbejder over for at nå tingene. Det kan være, at I er kendt for at have interne stridigheder, der så forklarer, hvorfor I aldrig kan levere til tiden, eller det kan være, at I er kendt for at skifte meget ud blandt medarbejderne, og at denne ”gennemtræk” kan være en naturlig forklare på det manglende lederskab.

Når vi ikke kender de egentlige årsager, begynder vi at lave fortællinger, der kan forklare årsagerne. Fortællingerne bliver til konsekvente ”løfter”, der så igen sammenfatter teamet brand.

Så når man bemærker, at et team konsekvent leverer til tiden, PLUS arbejder over, så kobler man de to forhold sammen og bygger en fortælling, der indeholder et løfte i stil med ”teamet vil gøre, hvad de kan for at levere til tiden, selv arbejde over når det gælder!”.

Hvilke fortællinger ønsker du at forstærke?

Hvis du som leder ikke interesserer dig for de fortællinger, der kan relateres til dit team, kan du risikere, at du med tiden bærer rundt på et brand, der ikke er så let at komme af med.
Omvendt gælder det, at du kan være mere optaget af, hvilke fortællinger du ønsker at forstærke hos andre og så arbejde på at leve op til de løfter, der er indbygget i fortællingerne.

Måske ville det være en fordel for dig, at have et stærkt leverance-brand, altså et brand med et løfte om, at dit team leverer til tiden og i rette kvalitet. Uanset om I allerede leverer til tiden og til rette kvalitet, kan det være, at omgivelserne ikke har taget dette brand og løfte til sig.

4 elementer, der får et brand til at fungere

For at få et brand til at fungere, er følgende elementer vigtige:

  1. Alle i teamet skal være enige om, at det valgte brand og løfte netop er det, som er sjælen i teamet, og som alle bakker op omkring.
  2. Alle i teamet skal være i stand til at levere på løftet eller blive trænet op til at levere på løftet
  3. Det skal være muligt at fejre de små sejre omkring selve udlevelsen af løftet
  4. Især lederen skal være i stand til at sælge sit brand overfor sine side- og over-ordnede.

Alle i teamet skal være enige om, at det valgte brand og løfte netop er det, som er sjælen i teamet og som alle bakker op omkring.

Hvad er teamets WHY?

Hvad er teamets WHY?

Det kan være en udfordrende opgave at finde sjælen i teamet, der kan sammenlignes med teamets kald/vocation eller den oprindelige intention med at skabe teamet.

Teamet kan have gennemgået så mange forandringer, at det ikke er tydeligt, hvorfor teamet eksisterer – ud over at løse eller eksekvere en række bestemte opgaver.

Men teamets sjæl er ikke udelukkende relateret til de opgaver, der skal løses, men også til den værdi, som løsningen af opgaverne udgør for kunderne. De essentielle spørgsmål er i den forbindelse:

  1. Hvilken egentlig forskel gør teamet?
  2. Hvilken egentlig værdi skaber teamet og for hvem især?
  3. Hvilken egentlig betydning udgør teamet i organisationen.

Teamets sjæl handler på en måde om teamets purpose eller WHY, og det kan med fordel undersøges ved at se bagud i tiden.

Det kan lyde lidt bagvendt, da mange ledere hellere vil fokusere på visionen eller missionen, der naturligt ser frem i tiden, men netop afdækningen af teamets purpose eller WHY opdages eller undersøges bedst ved at betragte de situationer, hvor teamet skabte virkelig betydning eller værdi for nogen.

Dette tilbageblik på teamets højdepunkter gemmer på teamets sjæl, og essensen af højdepunkterne skal matche med det brand, som teamet vælger at forankre.

Lær teamet at løfte i flok

Alle i teamet skal være i stand til at levere på løftet eller blive trænet op til at levere på løftet.

Dette er en kompetenceudfordring, der kræver, at man i teamet bliver meget konkret på, hvilke aktiviteter der skal understøtte etableringen af teamets brand. Som leder bør du udvælge tre kerne-aktiviteter eller kerne-processer, som I som team skal mestre for at leve op til jeres brand.

Disse kerne-aktiviteter eller -processer skal være netop dem, der er afgørende for om teamet opnår succes og som understøtter teamets sjæl. En kerneproces kan fx være følgende:

  1. Onboarding af nye medarbejder
  2.  Mesteroplæring af specialister
  3. Relationen til kunderne

Kerne-aktiviteterne eller -processerne kan naturligvis brydes endnu mere ned i under-aktiviteter eller -processer, så det er vigtigt at identificere netop de 3 elementer, som bærer alt andet.

3 vigtige kernekompetencer

Når kerne-elementerne er identificeret er det tid til at afdække netop de kompetencer, der skal til for at kunne udføre disse kerne-elementer. Nedenstående er eksempler på en sådan udspecificering.

1. Onboarding af nye medarbejder

Der er brug for følgende kompetencer:

  1. Overlevering af kultur, mindset og politikker
  2. Indsigt i og anvendelse af læringsstile hos den nye kollega
  3. Transformation fra en organisering som team til arbejdsgruppe og tilbage til team igen for at sikre, at man ikke taler om ”os de gamle” og ”den nye”

2. Mesteroplæring af specialister

Der er brug for følgende kompetencer:

  1. Evnen til at udvælge netop de færdigheder, som skal optrænes gennem en mesteroplæring
  2. Evnen til at se, høre og møde et andet menneske og være realistisk med hvad et menneske kan læring og udvikling i en given tidsramme
  3. Evnen til at sætte tydelige forventninger og afstemme/følge op på udførte opgaver

3. Relationen til kunderne

Der er brug for følgende kompetencer:

  1. Sætte sig i kundens sted, lytte samt udfordre kundens verdensbillede på en måde, hvor man stadig er i relation med kunden
  2. Evnen til at bygge tillid, loyalitet og tryghed
  3. Indsigt i kundens forretning, så man er en ligeværdig partner til kunden

Det at identificere de nødvendige kompetencer og gennemføre en analyse af, hvem der kan hvad, hvem der kan lære hvad og hvem der ikke kan lære det nødvendige er nøgle i denne del af at skabe et team brand.

I skal fejre de små sejre

I skal fejre de små sejre

Det skal være muligt at fejre de små sejre omkring selve udlevelsen af løftet.

Du skal som leder være god til at fejre de små sejre hver eneste uge, måned, halvår og årligt. Det er min erfaring, at mange ledere misforstår, hvad det betyder at fejre de små sejrer og introducerer ringeklokker for en lukket ordre, lagkager når en medarbejder har løst en opgave eller udnævnelsen af månedens medarbejder med en tilfældig vingave.

Denne fejring kan virke lidt kluntet, idet alle godt ved at det hele handler om at fokusere på succes’erne, og at metoden virker lidt søgt. Med mindre, at lederen dybt i sit hjerte elsker ringeklokker, lagkager og tilfældige vingaver. Fejringen skal derfor være nært knyttet til det, som du går op i selv som leder. Fejringen skal have et personligt element, som andre kan relatere sig til eller engagere sig i.

Med tiden kan de personlige elementer finjusteres til at inkludere oplevelser, som teamet har haft sammen. Det kan være, at et fredagsmøde endte særligt munter på grund af en alt for stærk glögg, eller at nogen kom til at bestille 10 kasser med jordbær en sommer frem for 10 bakker med jordbær, og derfor lavede jordbær-syltetøj til alle. På den måde kan glögg’en eller jordbær-syltetøjet for en særlig betydning i teamet og inddrages som en del af fejringen af de små sejre.

Jeg kender ledere, der elsker en rigtig god kop kaffe, eller som holder umådeligt meget af kransekager. Ved at leje en dyr kaffemaskine en måned, så man kunne lave ekstraordinær god kaffe eller få bageren til at lave kransekager med et lille teamlogo på skabte lederen en særlig betydning for teamet.

Det personlige engagement fra dig som leder er i starten en måde at styrke processen med at etablere teamets brand.

Gør dit brand levende

Især lederen skal være i stand til at sælge sit brand overfor sine side- og overordnede

Når du er kommet godt i gang med at udvikle og integrere teamets brand, så er det blevet tid til at fortælle de strategiske fortællinger til dine side- og overordnede. Den strategiske fortælling er med til, at gøre dit brand levende, give branded relavans og tage imod feedback, indvendinger eller kommentarer.

Når du begynder at dele den strategiske fortællinger omkring dit brand, vil det begynde at leve og udvikle sig. Du vil kunne komme tilbage til dit team med inspiration og refleksioner til at forbedre og finjustere de aktiviteter, der er vigtige og dermed de kompetencer som alle i teamet arbejder på at udvikle.

Den strategiske fortællinger indeholder altid en bagside, som er nyttig at tage med til teamet, så især indvendinger overfor team branded kan håndteres med de rette aktiviteter og kompetencer.

Over tid vil du opdage, at du er med til at styre branded for dit team, fremfor at de lever sit eget liv og udsættes for alle mulighed fortolkninger. Selve processen med at udviklet team branded kan også lime teamet endnu mere sammen, og du vil sikkert opleve en positiv spiral af teamspiret, energi og loyalitet i teamet.

Det er min erfaring med team brand, at det kan være lidt svært at komme i gang med i teamet, men når først alle kan se mekanismerne, så er det en proces, der hurtigere og hurtigere kommer i gang og på en måde er selv-opretholdende.

Relaterede artikler