Det har altid været en meget værdifuld kompetence for en leder at have en god fornemmelse for, hvad der foregår i virksomheden. Din evne til at lytte til dine omgivelser og opfange de små signaler korrekt er helt essentielt for, at du kan træffe rigtige beslutninger. Det kræver, du er nærværende, når du lytter.
Daniel Goleman har i en artikel i Harvard Business Review skrevet om vigtigheden af din evne som leder til at fokusere og være nærværende. Daniel Goleman argumenterer for, at en nærværende leder er en bedre leder. Har du en evne til at fokusere, vil det udvikle dig som leder – både når det gælder din ledergerning, men bestemt også i alle andre relationer.
Spørgsmålet er imidlertid, hvordan du kommer godt i gang med at træne dit fokus og nærvær i en travl hverdag?
Er du så meget nede i hastighed, at du kan lytte?
En vigtig nøgle til fokus og nærvær, er din evne til at lytte. Det at lytte handler ikke kun om at bruge høresansen, men om at slå alle dine sanser til og inddrage både følelser og intuition.
Men det er sværere at lytte, end du tror. Har du en travl hverdag, går der omkring 10 minutter fra, at du har været helt oppe i gear til du rammer et normalt niveau.
Når du skynder dig, lytter du ikke til dine omgivelser. Du forsøger snarere at få omgivelserne til at forstå, hvad du mener og overtale dem til at mene det samme.
Når din hastighed er i normalt niveau, er du mere rummelig og har større empati over for andre. Det er også her, at din evne til at lytte til, hvad andre har på hjerte, er større.
Og hvad betyder det så i praksis? Kommer du ud af et hektisk møde for at træde direkte ind i det næste møde, vil du de første 10 minutter mentalt og emotionelt befinde dig i det forrige møde. Dit nervesystem skal ganske enkelt have tid til at falde til ro.
Du er nødt til at sætte farten ned og standse op til, så dit nervesystem ikke kun arbejder på at få alle andre med på dine idéer, men så du også selv bløder så meget op, at du forstå at lytte.
3 vigtige fordele ved at lytte som leder
Den excellente leders største menneskelige kompetence er evnen til at lytte – både til sig selv og andre. Rigtig mange ledere mestrer slet ikke det at kunne sætte farten ned. Nogle oplever det som direkte provokerende at skulle ned i gear. Men der er gode grunde til at lytte opmærksomt og nærværende:
- Når folk oplever, at du lytterl, udvikler de sig hurtigere end andre, som bliver overhørt.
- Når du lytter, er du nysgerrig og imødekommende. Andre mennesker begynder at slappe af i dit nærvær, og langsomt opbygger I tillid til hinanden.
- Mennesker, som oplever, at du lytter, bliver også mere forandringsparate, loyale og innovative. Mens mennesker, der føler sig overhørt, bliver trodsige, yder modstand og nogle gange får lyst til at hævne sig.
Forfatterne Max H. Bazerman og Ann E. Tenbrunsel beskriver i bogen: ”Blind Spots: Why We Fail to Do What’s Right and What to Do about It”, hvordan vi kan opføre os uetisk, uden vi ved det eller gør det bevidst. Forfatterne forklarer det med, at ledere træffer ubevidst dårlige beslutninger, og baggrunden for det er en travl hverdag med manglende fokus og nærvær.
Manglende nærvær medfører til tider uetiske beslutninger
Når du kun selv taler og ikke lytter, nedbryder du tilliden fra mennesker omkring dig. Når folk omkring dig mister tillid, vil du automatisk miste tilliden til dem, fordi de begynder at arbejde imod dig frem for med dig.
Det er en nedadgående spiral, der ender med et exit. Her er det oftest medarbejderne, der forlader skuden.
Har du fingeren på pulsen og lytter til omgivelserne, er det vigtigt ikke kun at have indsigt i pulsen for forretningen, markedstendenser, at følge på på mål og deadlines. Når jeg taler om at have fingeren på pulsen handler det også om din egen puls og medarbejdernes puls. Det er vigtigt at restituere, så du kan skifte hastighed, når der er brug for det.
En ting er din evne til at lytte – en anden er kvaliteten af dit nærvær, når du lytter.